פתיחת עסק עצמאי מאפשרת לנו להביא לידי ביטוי את מלוא היכולות והפוטנציאל שלנו. מצד שני, ישנה גם לא מעט התעסקות בירוקרטית ובפרט בתחילת הדרך, כשנדרשת פתיחת תיק עוסק מורשה. חשוב מאוד לבצע את כל השלבים באופן מסודר, על-מנת לא להסתבך עם רשויות המס השונות.
שלב ראשון: פתיחת תיק במע"מ
השלב הראשון של רישום עוסק מורשה הוא הגעה למשרדי מע"מ האזוריים. הרישום מחייב הצגת תעודת זהות, אישור מהבנק על ניהול החשבון (או צ'ק מבוטל) וחוזה שכירות של המקום שבו פועל העסק. במקום תוכלו למלא טופס פתיחת עוסק מורשה, ולחילופין תוכלו להוריד אותו מהאינטרנט ולמלא אותו מבעוד מועד.
שלב שני: פתיחת תיק במס הכנסה
אם פתיחת עוסק מורשה במע"מ מחייבת התייצבות במקום, הרי שלצורך פתיחת התיק במס הכנסה אין חובת הגעה פיזית – ניתן לשלוח את הטפסים הרלוונטיים בפקס.
המסמכים הנדרשים לצורך הרישום במערכת מס הכנסה: טופס 5329 (פתיחת עסק חדש), מספר תעודת זהות, כתובת העסק, מהות העיסוק, מספר העוסק המורשה שקיבלתם במע"מ ואם תרצו גם בקשה לניכוי מס במקור. אם מדובר בעסק שמעסיק עובדים יש לפתוח גם תיק ניכויים.
שלב שלישי: פתיחת תיק בביטוח לאומי
אדם שפותח עסק עצמאי מחויב לדווח גם למוסד לביטוח לאומי, שמבטח אותו בהתאם לסטטוס החדש. חשוב להדגיש שפתיחת תיק במע"מ ובמס הכנסה אינה מספיקה ויש לפנות גם לביטוח הלאומי. נתון חשוב במיוחד שמסופק למוסד זה כבר בשלת פתיחת העסק הוא היקף ההכנסות הצפויות. דמי הביטוח נקבעים על סמך צפי זה, אם כי בכל מקרה בסוף שנת המס עורך המוסד לביטוח לאומי חישוב מדויק וגובה את ההפרש (או מזכה אתכם, אם בסופו של דבר ההכנסות שלכם היו נמוכות מהצפי). בכל מקרה מומלץ כשפותחים עוסק מורשה לספק הערכה ריאלית.
מה עושים אחרי השלמת תהליך פתיחת עוסק מורשה?
לאחר השלמת כל התהליך של פתיחת עוסק מורשה כמובן שחשוב להקפיד על דיווחים שוטפים בזמן לכל הרשויות הנ"ל. כמו כן נדרשת הגשת דוח שנתי במועד למס הכנסה, בהתאם לחוק. קבלת ייעוץ ועזרה מקצועית מבטיחה עמידה בכל הדרישות, הימנעות מתשלומים מיותרים שלא לצורך ואפס הסתבכויות עם מס הכנסה, ביטוח לאומי ומס ערך מוסף.